شناسهٔ خبر: 172583 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تاکید مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بر ضرورت ارتقای بهره‌وری حمل و نقل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در نشست تخصصی - منطقه ای معاونین حمل و نقل کشور در مشهد گفت: امروز که هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع و خدمات به کار گرفته می‌شود ما نیز باید برای ارایه خدماتی بهتر و سریع‌تر، بهره‌گیری از فناوری‌ و تکنولوژی روز دنیا را در حوزه حمل و نقل جدی بگیریم و بر استفاده از روش‌های فن آورانه اهتمام ورزیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، جعفر شهامت مدیرکل راهداری استان اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات عمیق فضای اقتصاد کشور، ما نمی‌توانیم این شرایط را نادیده بگیریم و با تکیه بر راهکارهای انتظار رشد بهره وری و شکوفایی حمل و نقل را داشته باشیم.

به گفته وی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، ادارات تابعه و صنوف فعال در این عرصه، همان‌طور که پیش از این نیز پیشگام در به‌کارگیری تکنولوژی و فناوری‌های نوین بوده‌اند، در شرایط حاضر نیز می‌توانند به استقبال از شرایط جدید اقتصاد کشور بروند و امکانات رشد و پویایی بیش از پیش حمل و نقل را در دو بخش مسافری و باری شناسایی و عملیاتی کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه در خراسان رضوی ۳۳ میلیون تن کالا توسط حمل و نقل داخلی ما بارنامه شده است، افزود: براورد ما این است که کل جابجایی بار روی جاده استان، حدود پنجاه تا شصت میلیون تن باشد.

وی افزود: این برآورد بر اساس انطباق آمار تولید محصولات کشاورزی، معادن و بخشی از محصولات ترانزیتی است و مشاهدات جاده ای حاکی از آن است که در سایر استان‌ها به خصوص استان های مرزی نیز، این رویه صورت می‌پذیرد.

شهامت در خصوص فعالیت حوزه مسافری استان در سال گذشته گفت: بیش از ۲۲ میلیون مسافر جا به جا شد و خراسان رضوی رتبه اول کشوری را کسب کرد. در حوزه های دیگر مثل حوزه های ترانزیت و تردد مرزها نیز پایانه های مرزی دوغارون، لطف آباد و سرخس جزو پنج پایانه مرزی برتر کشور بوده اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته در خراسان رضوی وجود دارد، گفت: فرایند کلی که در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته شده، این بوده که عوارض قانونی که از حوزه ترانزیت و حمل و نقل کالا اخذ می‌شود، صرف ایمن سازی راه‌ها و در برخی موارد در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل و نیز کمک به زیرساخت‌های جاده ای مانند مجتمع های خدماتی بین راهی هزینه می‌شود.

گفتنی است ۱۳ هزار کیلومتر راه اسفالته ، حدود هفت هزار کیلومتر راه های خاکی و دو هزار کیلومتر نیز راه های روستایی بالای بیست خانوار در استان وجود دارد که نیاز سالانه آن برای نگهداری و ایمن سازی طبق نرم های جهانی در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است که در عمل حدود ۱۰ درصد آن تامین می‌شود.